Dag 23 t/m dag 27

28 september 2019 - Groenlo, Nederland

Goedemiddag allemaal,

Op dit moment zijn we weer lekker thuis en schrijven we ons laatste verhaal van onze reis.

Maandagmorgen zijn we lekker rustig opgestaan en zijn we tegen half 11 naar de Hooverdam gereden. Dit was maar een kwartier rijden vanaf de camping. Daar aangekomen werd eerst onze camper doorzocht op eventuele bommen enz. Dit is een normale procedure daar. Dit ook om evt. aanslagen te vermijden op de hooverdam.

De Hooverdam is een indrukwekkende dam. Naast economische bekendheid en bekendheid als staaltje van bouwkunde, staat de dam bekend als pronkstuk van Art Deco.  Hieronder een klein beetje geschiedenis hierover.

De Hooverdam, ook wel bekend als de Boulderdam naar de op 12 km afstand gelegen plaats Boulder (Boulder City), is een betonnen boogdam in de Colorado ter hoogte van de Black Canyon (op de grens tussen de Amerikaanse staten Arizona en Nevada). De dam – die 48 kilometer ten zuidoosten van Las Vegas ligt – is genoemd naar Herbert Hoover die een sleutelrol speelde bij de bouw van de dam, eerst als Minister van Handel (Secretary of Commerce) en later als president van de Verenigde Staten. De Hooverdam werd gebouwd door Six Companies Incorporated, onder leiding van Frank Crowe. De bouw begon in 1930 en werd in 1936 afgerond, ruim twee jaar voor de geplande datum.

Het stuwmeer dat achter de dam ontstaan is, heet Lake Mead, bij dit meer stonden we op de Camping.

In 1921 stelde Herbert Hoover, toenmalig minister van handel onder president Coolidge, de bouw voor van een hoge dam in de Boulder Canyon om de periodieke overstromingen onder bedwang te krijgen en het water op te slaan ten behoeve van irrigatie en gebruik door gemeenten en industrie. Hij voorzag een dam die zelfvoorzienend zou zijn, met een eigen inkomen uit de verkoop van elektriciteit die uit het water opgewekt zou worden.

In januari 1922 had Hoover een ontmoeting met de gouverneurs van Arizona, Californië, Colorado, Nevada, New Mexico, Utah en Wyoming om tot overeenstemming te komen over de verdeling van de wateren van de Colorado over de staten voor eigen gebruik. Dit resulteerde in het Colorado River Compact, dat op 24 november 1922 getekend werd, waarin het rivierbassin gesplitst werd in een hoger gelegen deel en een lager gelegen deel en waarbij de staten in iedere regio onderling zouden uitmaken hoe het water verder verdeeld zou worden. Het akkoord maakte de weg vrij voor het begin van het Boulderdamproject, dat in 1930 van start ging. Tegen die tijd was Hoover president geworden.

Na de Hooverdam te heben bewonderd zijn we naar de haven van Lake Mead gereden en hebben daar onze lunch genuttigd, Fisch and Friet.

Tegen de avond begon het iets te regenen en hebben we de r.v. schoongemaakt en onze koffers vast een beetje ingepakt. Nadat de zon weer doorbrak hebben we voor de laatste keer deze vakantie de BBQ aangestoken en een kampvuur gemaakt.

Dinsdagmorgen zijn we vroeg opgestaan want om 11 uur moest de Camper ingeleverd worden en we moesten nog opruimen, aftanken en gas bijvullen.

We waren ruim op tijd bij Cruise America en hebben daar een Uber gebeld die ons naar ons hotel Luxor bracht. Daar aangekomen hebben we de koffers op de kamer gesmeten en zijn we het Casino ingedoken. Aan de bar 5 dollar in de gokkast gegooid en dan krijg je de drankjes gratis, i.p.v. dat je er 22 dollar voor betaald. Dus toch weer 15 dollar bespaard, Ha ha.

S'avonds in de stad wat gegeten bij een Iers restaurant, soort Hachee en een Stew (goed gevulde soep).  Winterkost bij 37 graden. Daarna nog een beetje geslenterd door de stad en toen lekker naar bed.

De volgende morgen rustig aangedaan, ontbijt genuttigd in de stad en daarna met de Monorail en een stukje met de Uber naar Fremont street gereden.

Fremont street ligt Downtown Vegas. Het is een iets armoediger wijk in Las Vegas met een overdekt winkelcentrum/casino. Daar hebben we ons vermaakt met voornamelijk mensen kijken, op een terras met een biertje. We kwamen daar ook nog aan de praat met 2 Canadezen die in de stad waren voor een beurs en eigelijk om 19.00 uur weer daar heen moesten. Maar ja, het was weer te gezellig en je raad het al, ze zijn daar niet meer heen gegaan en zo hebben we tot een uur of 9 nog gezellig met elkaar op het terras vertoeft.

Na mailadressen te hebben uitgewisseld, afscheid genomen van Don en Mike, wat gegeten en het bed ingedoken.

De volgende morgen (donderdag) ontbeten en de Boardingpassen laten afdrukken. Koffers ingepakt en tegen half 1 de uber gepakt naar de Luchthaven. Om 16.00 uur Amerikaanse tijd moesten we vliegen. Nadat we door de douane waren, (duurt best lang daar pfff, 3 x de rugtas gecheckt en uitgepakt, de JBL zat onderin, hadden we er eerst moeten uithalen) hebben we nog een broodje gegeten en gewacht op vertrek.

De reis duurde ca. 10 uur. Het was weer een hele zit. Helaas zat er de terug reis wel iemand naast ons, waardoor het best krap zitten is. Wel redelijk geslapen gelukkig ,4 uurtjes ongeveer.

Vrijdag morgen om 11 uur Nederlandse tijd geland en toen lekker naar huis.

We hebben een SUPER vakantie gehad, heel veel gezien en heerlijk genoten. Door deze reisblog kunnen we er nog vaak op terug kijken en gelukkig hebben we de foto's nog.

Dank je wel allemaal voor het lezen en jullie reacties.

Liefs Hans & Marianne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade